Popis gitary.
Gitara sa skladá z tela (korpusu), krku a hlavice.
Telo vytvára vrchná ozvučná doska, ktorá je vyrobená zo smrekového, jedľového dreva (alebo cédru) a má podstatný vplyv na zvuk nástroja. Skladá sa z dvoch sesterských polovíc, ktoré sú zlepené. Na ozvučnej doske je vyrezaný ozvučný otvor, ktorého veľkosť, tvar a umiestenie má tiež vplyv na zvuk nástroja. Okolo zvukového otvoru je ozdobná výstuha zvaná intarzia. Ozvučná doska je z vnútornej strany spevnená tzv. rebrami s počtom 5 - 7. Na ozvučnej doske je prilepená kobylka, ktorá prenáša chvenie strún na ozvučnú dosku. Je vyrobená z tvrdého dreva a má vyrezanú drážku, do ktorej je vložený spodný pražec z umelého materiálu. Spodná ozvučná doska je vyrobená z javorového dreva alebo z exotického palisandra alebo mahagónu. Je zlepená z dvoch sesterských polovíc a spevnená priečnymi rebrami. Vrchná a spodná doska sú spojené po bokoch lubmi, ktoré sú vyrobené z toho istého dreva ako spodná doska.
Krk je vyrobený z tvrdého dreva. Skladá sa z hmatníka, na ktorom je zapustených 19 pražcov, ktoré rozdeľujú dĺžku struny na určitú vzdialenosť a sú rozmiestené do temperovaného ladenia po poltónoch. Na konci hmatníka sa nachádza malý pražec, cez ktorý sa vedú struny. Je vyrobený z umelej hmoty.
Na hlavici je upevnená ladiaca mechanika na šesť strún
Gitara má šesť strún . 1E 2H 3G 4D 5A 6E.
Emil Hodil GranátDo Atómovej Elektrárne
E | Tenké struny - melodické, znejú vysoko |
H | |
G | |
D | Hrubé struny - basové, znejú hlboko |
A | |
E |
Úloha : Naučiť sa mená strún naspamäť.
Značenie prstov na rukách.
Ľavá ruka | Pravá ruka | |
---|---|---|
Palec | - | P (pulgar) |
Ukazovák | 1 | i (indice) |
Prostredník | 2 | m (medio) |
Prsteník | 3 | a (anular) |
Malíček | 4 | - |
Cvičenia pre pravú ruku
Tóny na gitare v notácii sú rozdelené po pražcoch takto :
Ladenie gitary.
Ako vidno z nákresu niektoré tóny sa opakujú a sú výškovo rovnaké. Z toho vyplýva aj ladenie gitary. Naladíme si strunu E2 podľa ladičky, klavíra alebo nástroja, ktorý má pevné ladenie (akordeón ...). Strunu H ladíme podľa struny E tak, že strunu H stlačíme v V. poli a tón by mal znieť v unisono (rovnako vysoko) so strunou E. Strunu G ladíme podľa struny H tak, že strunu G stlačíme v IV. poli a porovnáme so strunou H. Strunu D ladíme podľa struny G, ak strunu D stlačíme v V. poli. Strunu A podľa struny D a strunu E podľa struny A, ktoré tiež stláčame v V. poli a porovnávame s vyššie znejúcou strunou.
Ďalšie tóny, ktoré môžeme porovnať sú : na strune G v IX. poli tón E2 porovnáme so strunou E2, na strune D v IX. poli tón H1 porovnáme so strunou H1, na strune A v X. poli tón G1 porovnáme so strunou G1, na E strune tón D1 porovnáme so strunou D1. Môžeme si tiež porovnať ladenie oktáv a to : strunu E s tónom E1 na strune D1, strunu A s tónom A1 na strune G1, strunu D1 s tónom D2 na strune H1, strunu G1 s tónom G2 na strune E2 a strunu E2 s tónom E1 na strune D1.
Gitaru môžeme začať ladiť aj od šiestej E struny (hrubej). Ďalšie struny ladíme do intervalu čistej kvarty (signál " HORÍ ") okrem struny H, ktorá je oproti strune G vo veľkej tercii (pieseň Jedna druhej riekla).
Pre začiatočníkov a menej skúsených je najľahšie ladenie podľa elektronickej ladičky, kde ručička ukazuje, či je struna správne naladená.
Značenie rytmu
Hlboké tóny (hrubé struny) v notovej osnove sa píšu dole, vysoké tóny (tenké struny) sa píšu hore.
Na nasledujúcom obrázku je znázornené aký pohyb budú znamenať šípky hore a dole. Šípka hore naznačuje, že hráme od hlbokých tónov k vysokým, teda od hrubých strún k tenkým. Šípka dole naznačuje, že hráme od tenkých strún k hrubým.
Prvé akordy
Akord C dur budeme držať tak, že na strunu H v prvom poli položíme prvý prst a na strunu D v druhom poli položíme druhý prst.
Akord G7 budeme držať tak, že na tenkú E strunu položíme prvý prst do prvého poľa. Tieto akordy nie sú úplné
a preto musíme dbať o to, aby nám nezneli basové struny A, E. Zabránime tomu tým, že na strunu A si oprieme palec
a prstom hráme doprovod.
Prsty dávame tesne pred pražec !
Akordy budeme zakresľovať do diagramu, v ktorom zvislé čiary znamenajú struny a vodorovné čiary sú pražce.
Postup pri nacvičovaní nových akordov :
Akordy si precvičujeme tak, že si akord chytíme, mierne ho povolíme a znova pritlačíme. Zo začiatku prsty struny neopúšťajú, ale sa ich zľahka dotýkajú. Neskôr prsty dvíhame až nad struny a znova prikladáme. Celý akord musíme chytiť naraz - neukladáme prsty postupne. Keď si nacvičíme jednotlivé akordy začneme akordy medzi sebou striedať raz C dur raz G7.
Valčík
Prvý rytmus, ktorý sa naučíme bude valčík. Je to trojdobý takt (počítame pravidelne "doby rovnako dlhé!" prvá - druhá - tretia). Grafické znázornenie pre hru pravou rukou je takéto :
||: :|| znamienko repetícia označuje časť skladby, ktorú máme opakovať.
Dedinka v údolí
Rytmus: Valčík
3/4/: C /C /C /C /G7 /G7 /C /C ://
↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓ ://
1./: De-din-ka v ú- do- lí srd - ce ma za - bo - lí, keď na te - ba spo-mí- nam: //
/ : G7 /G7 /C /C /G7 /G7 /C /G7 ://
↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓ ://
/:spo- mí- nam na te- ba stá - le, na tie pre-krás-ne chví-le,
3/4/: C /C /C /C /G7 /G7 /C /C ://
↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓/ ↑ ↓ ↓ ://
kto- ré sme strá- vi- li, lás - ku si sľú -bi - li diev-čat-ko roz-to-mi- lé :/
2. / : Anička, dušička, zavri si očička, nech sa ti o mne sníva : /
/: prečo je osud tak krutý, prečo som na svete sám,
osudom stíhaný láskou oklamaný verím, že život je klam :/
Trenčianske hodiny
Rytmus: Pomalý Valčík
3/4 / : C / C / G7 / C : // : G7 / C / G7 / C / G7 / C : /
/ : Trenčianske hodiny smutne bijú : /
/ : už ma s moju milú, už ma s moju milú rozlučujú : /
2. / : Rozlučujú, ale nebojím sa : /
/ : príde tá hodina, príde tá hodina, ožením sa : /
3. / : Ožeň sa šuhajko, spánem bohem : /
/ : vezmi si dievčatko, vezmi si dievčatko sebe roveň : /
V hlbokej doline
Rytmus: Valčík
3/4 C // : C / C / C / C / G7 / C / C : //
/ : C / C / G7 / G7 / G7 / G7 / G7 / C / C / C / C / C / C /
G7 / C / C : /
1. / : V hlbokej doline srnka vodu pije: /
/: horár na ňu mieri, horár na ňu mieri,
horár na ňu mieri, že si ju zastrelí:/
2. / : Nestrieľaj ma horár není som ja srnka: /
/: ale som ja ale, ale som ja ale,
ale som ja ale, zakliata panenka:/
3. /: Zakliala ma mamka v nedeľu za rána :/
/: že som nechcela ísť, že som nechcela ísť,
že som nechcela ísť, za pána horára :/
Červený šátečku
Rytmus: Valčík
3/4: /: C/G7/C/C/G7/G7/C/C :/
/: G7/C/G7/C/G7/C/G7/C :/
1. Červený šátečku kolem se toč, kolem se toč, kolem se toč
Můj milej se hněvá já nevím proč, já nevím proč, já nevím proč. Trálalala …
2. Jen se mně má milá pěkne chovej, pěkne chovej, pěkne chovej,
Koupím ti šáteček zase novej, zase novej, zase novej. Trálalala …
Ďalšie akordy
Akord C dur je tu už v celom tvare.
Prechod od akordu C dur k akordu D7 cvičíme tak, že zadržíme prvý prst na druhej strune a druhý a tretí prst preložíme na tretiu a prvú strunu.
Od akordu G dur k akordu D7 prechádzame tak, že tretí prst sa skĺzne po prvej strune do druhého poľa a prvý a druhý prst položíme na druhú a tretiu strunu.
A od Prešova
Rytmus: Valčík
3/4 : / : G / G / G / G / G / G / G / D7 / D7 : /
/ : C / C / G / G / G/ D7 / D7 / G / G : /
1. / : A od Prešova, a od Prešova, a od Prešova v tym poľu : /
/ : neše še Janík serdečko mojo, neše še Janík na koňu : /
2. / : A za ním idze, a za ním idze, a za ním idze ocec mac : /
/ : vrac še Janíčku serdečko mojo, vrac še Janíčku, vrac še vrac : /
3. / : A ja še veru, a ja še veru, a ja še veru nevracim : /
/ : radšej svoj život, serdečko mojo, radšej svoj život utracim : /
Polka
Ďalší rytmus, ktorý nacvičíme pravou rukou je polka. Je to dvojdobý takt a v jednom takte hráme štyri osminové noty. Rytmická gitara v tomto rytme prízvukuje druhú a štvrtú osminovú notu (prvú a tretiu osminovú notu hrá v ľudovej hudbe basa). Počítame " pr - vá - dru - há". Vytlieskame ho:
Sedemdesiat sukieň mala
Rytmus: Polka
2/4 : / : G / G / D7 / G : /
/ G / G / C / G / G / G / D7 / G : /
1. Sedemdesiat sukieň mala a predsa sa nevydala
/ : a ja nemám iba, iba jednu pýtajú ma až za Viedňu : /
2. Sedemtisíc zlatých mala a predsa sa nevydala
/ : a ja nemám ani prsteň zlatý dostal sa mi bajúzatý : /
Tam pod Tatrami
Rytmus: Polka
2/4 : / : G / G / G / G / G / G / G / D7 / D7 : /
/ : C / C / C / G / G / D7 / D7 / G / G : /
1. / : Tam pod Tatrami v slovenskej zemi strhol sa tam boj preveliký : /
/ : tam bojovali samí Slováci mamky nad nimi zaplakali : /
2. / : Slovenská mamka, jak ste ma ťažko, jak ste ma ťažko vychovali : /
/ : teraz, keď robiť mám o vás sa starať na vojnu si ma povolali : /
3. / : Anička moja, jak sme sa verne, jak sme sa verne milovali : /
/ : tam pod Tatrami v slovenskej zemi tvoj miláčik je pochovaný : /
Ďalšie akordy, kadencia
Je tu celý tvar akordu G dur a dva nové akordy. V akorde D je preškrtnutá struna "e", pretože tón e nepatrí do akordu D. Pri rytme pravej ruky musíme dávať pozor, aby sme nehrali na tejto strune.
Stupnica je rad tónov usporiadaných podľa pravidiel. Skladby sú napísané z tónov určitej stupnice, ale nie sú usporiadané. Hovoríme, že skladba je napísaná v určitej tónine.
Tónina je súhrn tónov rozlične rozostavaných, ktoré, keď usporiadame dajú nám niektorú stupnicu.
Kadencia je sled troch akordov, ktoré najlepšie charakterizujú určitú tóninu. Tieto tri akordy obsahujú všetky tóny stupnice v danej tónine a používajú sa pri harmonizovaní jednoduchých melódií a ľudových piesní. Sú to hlavné funkcie tóniny a volajú sa tónika,
subdominanta (spodná dominanta), dominanta(vrchná dominanta).
Tvoria sa na prvom, štvrtom a piatomHlavným znakom pre dominanty je to, že sú rovnako vzdialené od tóniky, ale opačným smerom - subdominanta na piatom stupni dole, dominanta na piatom stupni hore.
V stupnici C dur je to takto :
5 4 3 2 1 2 3 4 5
V kadencii C dur je sled akordov C, F, G7, C.
Tónika je akord,
ktorým sa skladba začína a tiež v tomto akorde končí, je to akord pokoja v ňom sa všetko napätie upokojí a všetok pohyb končí.
Subdominanta je akord, ktorý vyžaduje ďalšie pokračovanie pohybu napr. do dominanty, alebo návrat do tóniky.
Dominanta je akord s najväčším napätím a vyžaduje návrat do tóniky.
Z akordov, ktoré sme doposiaľ prebrali si môžeme zložiť tri kadencie :
I.dur | IV.dur | V.dur7 |
---|---|---|
C | (F) | G7 |
G | C | D7 |
D | G | A7 |
Vydala mamička
Rytmus: Valčík
3/4 / : D / D / D / D / D / D / A7 / A7 / A7 /A7 / D / D : /
/ : G / G / G / D / D / D / A7 / A7 / A7 / A7 / D / D : /
1. / : Vydala mamička najstaršiu dcérušku, vydala ju cez pole : /
/: keď ju vydávala, tak jej povedala nechodievaj viac ku mne :/
2. /: Ja sa stanem vtáčkom, tým malým slavíčkom zaletím k svej mamičke :/
/ : sadnem na lavičku pred svoju mamičku na šípovu ružičku : /
3. /: Najmladšia sestrička v okienečku stála na slavíka volala :/
/: heš, heš, heš vtáčičku, ty malý slávičku polámeš mi ružičku :/
4. /: Dobre ti sestrička u svojej mamičky v perinách sa gúľati :/
/: ale mne je horši, bože najmilejší po svete sa túlati :/
Biela ruža
Rytmus: Polka
2/4 : / : D / D / D / D / G / G / A7 / A7 /
/ : A7 / A7 / D / D / A7 / A7 / D / D : /
1. Biela ruža rozkvitala, keď som ja k vám chodieval,
/ : do okienka, do vašeho smutne som sa pozeral : /
/ : našu lásku nerozdelí, iba z neba Pán Boh sám : /
3. Z bielej ruže kvet odpadol, ostal iba bodliak sám
/ : naša láska sa zmenila, neverný si mi ostal : /
4. Dobre ti je môj šuhajko, dobre ti je v cudzine
/ : tebe líčka červenejú a mne blednú oboje : /
Tango
Rytmus si najprv vytlieskame a potom nacvičíme pravou rukou bez akordov.
Počítame pravidelne "prvá - druhá - tretia - štvr - tá" posledné slovo musí byť rozdelené na slabiky v tej istej rýchlosti ako počítame ostatné doby, nesmieme v tom slove spomaliť!.
Učiteľka tanca
Rytmus: Tango
P.Hammel
4/4 : / : D / A7 / A7 / D : /
R: / D7 / G / G / D / D / A7 / A7 / DG / D /
1.Otcov oblek biele manžety, vreckové som dostal od tety.
Učiteľka tanca je môj sen, pred ňou pod nohami strácam zem.
R: Učiteľka tanca je môj sen, s ňou sa celkom ináč krúti zem
má ľahký krok a má štíhly driek, smutné oči farby fialiek.
2.Učiteľka tanca ma naučí, ako držať dámy v náručí
nám postačí len málo slov, keď sa v rytme tanga vznášam s ňou.
R: Lokálom už tango tiché znie, tango to je lásky vyznanie
bude zo mňa tanga tajný kráľ, kráľ, ktorý sa predtým tanca bál.
R: Učiteľka tanca je môj sen, s ňou sa celkom ináč krúti zem
opája nás vôňou CHANNEL päť, len pre nás dvoch môže hudba znieť.
V predposlednom takte sú v jednom takte dva akordy. Každý akord zahráme na dve doby.
Deti z Pirea
Rytmus: Tango
4/4 : /: D / A7 / A7 / D : // : D / D / D / A7 / A7 / G / G / D :/
1. Každého jitra z toho přístavu vyplují bárky a lodě do moří,
a slunce kulaté jak míč s každým úsvitem v dáli se z hlubin vynoří.
Jen děti z Pirea se po břehu loudají moře jim nohy omývá.
Ty modré nedozírne dálky je lákají víc nežli země šedivá.
Refr: Co moře zpívá, pod křídly kormoránu
o tom se zdává k ránu všem dětem z Pirea.
Však každý míva své jedno velké přání
sní o něm za svitání jak děti z Pirea.
2. Každého večera se k přístavu od moře bárky a lodě vracejí
ty čluny připlouvají s nákladem lib starých lásek a nových nadějí.
Jen děti z Pirea však nejsou teď na břehu dávno už museli jít spát
a budou do ranního úsvitu snít o tom všem o čem snili tolik krát.
Kadencia A dur | ||
---|---|---|
I.dur | IV.dur | V.dur7 |
A | D | E7 |
Rytmus 4/4 - číslo 1
Pre lepšie zapamätanie si rytmu môžeme sa naučiť ho tafetefovať, čo robia aj džezoví hráči pri zložitých rytmických figúrach. Dlhú notu spievame dlhou hláskou, krátku spievame krátkou hláskou. Na šípku hore spievame "ta" na šípku dole spievame "fe". Slabiky v slovách rozdeľujeme pravidelne rovnakou rýchlosťou ako počítame štvrťové doby (prvá - dru - há - tretia - štvr - tá). Rytmus najprv vytlieskame.
Cvičenie na súhru ľavej a pravej ruky
Chytíme si ľubovoľný akord. Na čiernu šípku akord držíme na biele šípky akord mierne povolíme, ale prsty sa ešte dotýkajú strún. Postupne, keď si na to zvykneme, dvíhame prsty vyššie nad struny. V druhom príklade držíme akord na dve čierne šípky a na bielu šípku akord pustíme. Prsty aj keď zdvihneme nad struny musia akord držať vo vzduchu, nesmú zmeniť postavenie. Neskôr medzi sebou striedame dva akordy. Na prázdne šípky ukladáme vo vzduchu nasledujúci akord na čiernu šípku všetky prsty položíme na hmatník. Rytmus pravej ruky musí byť pravidelný, pri výmene akordov sa nesmie pravá ruka zastavovať. Cvičiť čo najpomalšie !
Chodím po Broadwayi
Rytmus: 1
4/4 : / : A / A / A / E7 / A / D / AE7 / A : /
1./:Chodím po Broadwayi chodím sem a tam,:/
Chodím po Broadwayi, po Broadwayi,
Po Broadwayi chodím sem a tam.
R: Singi jau, jau, jupi, jupi jau, Singi jau, jau, jupi, jupi jau,
Singi jau, jau, jupi, jau, jau, jupi, Singi jau, jau, jupi, jupi jau.
2./:Prácu nedostanem čiernu kožu mám :/
prácu nedostanem, nedostanem, pretože ja čiernu kožu mám.
3./:Moje čierne deti majú stále hlad :/
moje čierne deti, čierne deti, moje deti majú stále hlad.
4./:A ja pevne verím, že raz prídu dni:/
a ja pevne verím, pevne verím, že raz bude černoch slobodný.
Rozšírená kadencia.
Keby sme harmonizovali skladby iba pomocou hlavných kvintakordov, boli by skladby harmonicky jednotvárne. Preto používame akordy aj na iných stupňoch stupnice. Ďalší akord, o ktorý rozšírime kadenciu je položený na
II. stupni stupnice. Tento akord je najčastejšie molový.
V kadencii G dur je to akord A mol (Ami - z angličtiny minor = malý - pretože medzi prvým a tretím tónom je malá tercia /niekedy sa molový akord píše malým písmenom/).
Z akordu C k akordu Ami prejdeme tak, že prvý a druhý prst nedvíhame zo strún a tretí prst presunieme na tretiu strunu do druhého poľa. Pri prechode z akordu Ami do D7 prvý prst ostáva na druhej strune a presúvame iba druhý a tretí prst.
Kamarát
MADUAR - Rytmus: 1
4/4 : / : G / G / C / C / Ami / Ami / D / D : /
Refr: / : G / C / Ami / D : /
1.Prečo si tak veľmi krásna, prečo si tak mámivá
prečo si tak veľmi zvláštna, prečo si tak šantivá
prečo ja mám takú smolu, prečo som tak zbláznený
prečo sme tak málo spolu, a od seba vzdialení
REFR: Asi preto, že som taký blázon, asi preto, že ťa mám tak rád,
asi preto, že pri tebe stál som, a teraz kľačím iba ako kamarát
ako kamarát, hou ako kamarát
2.Prečo hádam z tvojich očí, prečo ja ťa mám tak rád
prečo myseľ k tebe bočí, prečo som len kamarát
prečo ma tak veľmi trápiš, prečo ja ťa mám tak rád
prečo moje šťastie tratíš, prečo som len kamarát
REFR.
Ďalší akord, o ktorý môžeme rozšíriť kadenciu je na VI. stupni stupnice a tiež je najčastejšie molový. V kadencii G dur je to akord Emi.
Pri prechode z akordu G do akordu Emi prvý prst ostane na strune a druhý prst preložíme na štvrtú strunu do druhého poľa. Od Emi k C prejdeme tak, že druhý prst ostane na strune a prvý a tretí prst preložíme na struny, ktoré majú držať.
Vymyslená
ELÁN - Rytmus: 1
4/4 : / : G / D / C / G : /4x
Refr: / : Emi / C / D / G : /4x
/ CD / G / CD / G / G /
// : Emi / C / D / G ://
1.Čakám ju pred domom, prší mi za golier,
odkiaľ sa poznáme, nikomu nepoviem.
Klasický hanblivá smeje sa očami.
Má sinku na lakti a tašku od mamy.
Refr: Chcem s ňou ísť vláčikom na výlet do Modry.
Najprv sa poškriepiť potom sa udobriť.
Mať svoje tajomstvá zamknúť ich na kľúčik.
Držať sa za ruky nechcieť sa rozlúčiť.
Vymýšľať priateľom bláznivé mená.
škoda, že je, škoda, že je iba vymyslená.
škoda, že je, škoda, že je iba vymyslená.
Dievča z Tokia
SKRÚCANÝ, NOGA - Rytmus: 1
4/4: G / : G / G / Emi / Emi / Ami / Ami / G // 1. D7 : // 2. G /
R : C / G / D / Emi / C / G / EmiC / D /
C / C / G / G / D / D / Emi / Emi / C / C / G / G / EmiC / Ami / D / D /
1. Na trati Yokohama Tokio, v kamere zasekol sa film
zostala si tam iba ty Yoko pri videu noci presedím
A potom ráno cvičím karate a obliekam si kimono
jem suchý jaki a pijem saké, len ty si strašne ďaleko
Refr: Haraši mi z teba Yoko, ani nevieš Yoko ako
Kvôli tebe chcem byť samuraj, príď a moje sny mi nebúraj
óóó
2. Lenže ty radšej chodíš na Fudži a ikebanu viazať vieš
kvetu čerešne vravíš sakuri, hikari denne cestuješ
škoda Yoko, že si tak ďaleko, od lásky šikmé oči mám
vždy keď ich zavriem vypnem video, do Tokia k tebe odlietam
Refr: Haraši mi z teba Yoko, ani nevieš Yoko ako
Paličky pre teba doma mám, zdá sa však, že zostanem tu sám
V tejto skladbe sú nové značky, ktoré voláme prima volta a seconda volta. Prvýkrát hráme po opakovanie, pri druhom opakovaní 1. - prima voltu preskočíme a hráme 2. - seconda voltu.
Rytmus 4/4 - číslo 2
V tomto rytme máme nový prvok, ktorý nazývame synkopa. Synkopa je prenesenie prízvuku z ťažkej doby na ľahkú. Je to tretia nota v takte, pod ktorou je čierna šípka. Tento prízvuk, by mal byť na tretej dobe, ale je prenesený na druhú a pol doby. Dôležité je znova si vytlieskať tento rytmus (prvá - dru - hátre - tia - štvr - tá)
Marína
R.KAZÍK - Rytmus: 2
4/4: / : G / G / G / G / G / G / D7 / D7 / D7 / D7 / D7 / D7 / D7 / D7 / G / G : /
R: / : G / G / D7 / D7 / D7 / D7 / G / G : /
/ : G / D7 / D7 / G / G / D7 / D7 / G : /
1. Kto smutný je tak naleje si vína, no pre mňa lásky vínom je Marína
mne nepáči sa z kina, z telky iná, ja opíjam sa vždy jej nádherou
2. Keď v tanci stvára so mnou divé sóla a tvári sa jak manekýna z móla
no teší ma, že ostatní len márne chcú zapáliť v nej lásky ohňostroj
Refr: Marína, Marína, Marína vždy spáliš ma kúzlom čo máš
Marína, Marína, Marína, keď stále sa s láskou len hráš
[: Dobrá ako víla, pre mňa si Marína, no niekedy však prísne mi vravíš no,no,no :]
3. Každý z vás o šťastí iba sníva, za mojím šťastím Marína sa skrýva
veď kto ju pozná pochopil už dávno, že život pre ňu je len zábavou
Refr.:
Kadencia E dur | ||
---|---|---|
I.dur | IV.dur | V.dur7 |
E | A | H7 |
Akord E dur sa drží tak, ako akord Ami, ale od štvrtej struny. Akord A dur držíme s 2., 3., 4. prstom. Prechod od akordu E k akordu A je taký, že 2., 3. prst presunieme na štvrtú a tretiu strunu a priložíme 4. prst. Pri prechode od E k H7 zadržíme 2. prst na piatej strune 1. prst presunieme na piatu strunu, tretí na tretiu strunu a štvrtý položíme na prvú strunu. Prsty 2., 3., 4. sú v tom istom poli. Pri prechode od akordu A k akordu H7 zadržíme tretí prst na tretej strune a ostatné prsty preložíme na príslušné struny
Júlia
K.KONÁRIK - Rytmus: 2
4/4: / : E / E / E / E / A / A / E / E / E / E : /
R: / : E / E / H7 / H7 / H7 / H7 / E / E : /
/ : H7 / E / H7 / E : /
1. Pyšná bábika,prelud čo z rúk mi stále uniká,
chvíľu dieťa chvíľu dospelá si ty Júlia.
Dievča z obrázku vidím, že stvorená si pre lásku,
čo si ty už dávno vedela dnes viem i ja.
Refr: Júlia si slnko v sieti, Júlia si čarovná,
snáď len dúha v očiach detí, krásou sa ti vyrovná.
/: Kruh mojich lások je uzavretý, tam dávno vládneš už jedine ty.:/
2. Malá koketa, šťastie je vratké ako ruleta,
chvíľu dieťa, chvíľu dospelá si ty Júlia.
Dievča z plagátu vidím ťa záhadnú i usmiatu,
čo si ty už dávno vedela dnes viem i ja.
Plavovláska.
O.WEITER - Rytmus: 2
4/4: / : D / D / D / D / G / G / G / G / A7 / A7 / D / D : /
R:/ : A7 / D / A7 / D : /
1. Pri jednej plavovláske, čo mužov nemá v láske, som zhorel na otázke o šťastí.
Vraj láska je vždy klamná a starosť prenáramná,
že nevydá sa za mňa, že som zlý óóó tá plavovláska.
Refr: Že ona je stvorená bez lásky žiť,
že jej nežné ramená nesmie nik pohladiť,
že dnes má zlé tušenie, že má zlý deň,
že mám oči zasnené a v očiach čierny sen.
2. Chcel som ju vziať do sveta, tá kráska ma odmieta a zrak sa jej trblieta ohňom zlým.
Vraj príliš mám smelé sny, vraj príliš som na slečny
a vraj len vtedy bezpečný, keď spím óóó tá mužská cháska.
Refr.:
Tisíc mil
Rytmus: 2
4/4: / G / Emi / Ami / C / Ami / D7 / D7 / D7 /
R: / G / Emi / Ami / C / Ami / D7 / G / G : /
1. V nohách mám už tisíc mil, stopy déšť a vítr smyl
a můj kůň i já jsme cestou znavení.
Refr1: Těch tisíc mil, těch tisíc mil má jeden směr a jeden cíl,
bílej dům, to malý bílý stavění.
2. Je tam stráň a příkrej sráz, modrá tůň a bobří hráz,
táta s mámou, který věřej dětskejm snům.
Refr2: Těch tisíc mil, těch tisíc mil, má jeden směr a jeden cíl,
jeden cíl, ten starej, známej, bílej dům.
3. V nohách mám už tisíc mil, teď mi zbýva jen pár chvil,
cestu znám a tá se tam k nám nemění.
Refr1:
4. Kousek dál a já to vím, uvidím už stoupat dým,
šikmej štít nad střechy ční k nebesům.
Refr2.
Elena
O.WEITER - Rytmus: 2
4/4: / D/D/D/D/ D/D/D/D/ : G/G/D/D/ A/A/D/D : /
R: / : A/A/D/D : / / : G/G/D/D/ G/G/D/D : /
1. Letným ránom kráčal som na pláž, známym smerom tam,kde deku máš
[: pozerám sa hľadám oči,krásne oči tie, snáď ma srdce až k nim zavedie :]
Refr: Elena ty si život môj, Elena chcem byť iba tvoj
[: Elena lásku mi vráť, Elena veď mám a rád :]
2. Prišiel večer zaspal slnka žiar, z pláže sme šli ako šťastný pár
[: Srdce plesá ľúbime sa je to amor sám, čo nás vedie do spoločných rán :]
Refr.:
Molová tónina - kadencia a mol.
Kadencia A mol | ||
---|---|---|
I.mi (mol) | IV.mi (mol) | V.dur7 |
Ami | Dmi | E7 |
V molovej tónine sú na prvom a štvrtom stupni molové akordy, na piatom stupni je durový septakord.
Molové akordy sa označujú značkou mi
napr:Ami, niekedy sa v značkách píšu malými písmenami, alebo značkou "A_"
Akord Dmi môžeme tiež držať s 1., 2., 3. prstom. Pri prechode z Dmi do E7 je lepšie držať štvrtý prst na druhej strune, ktorý ostáva ležať a prenášame len 1., 2., a 3. prst. Akord E7 má tu iný tvar, ale môžeme používať aj predošlý tvar, ak nám tento ešte robí problémy.
V durovej tónine boli na vedľajších stupňoch molové akordy - v molovej tónine sú na vedľajších stupňoch najčastejšie durové akordy..
V tónine a mol je na III. stupni akord C dur.
A jaký ty parobok
Rytmus: Polka
2/4: / : Ami / Ami / C / C / Dmi / Dmi / E7 / E7 : /
/ Ami / Ami / Dmi / Dmi / E7 / E7 / Ami / Ami : /
1./: A jaký ty parobok, taká i ja dzivka :/
/: podzme še poľubic do hušeho chlivka :/
2./: A jak sme še ľubeli, tak huši gagali :/
/: bodaj tote huši šicke pozdychali :/
3./: Šicke pozdychali, lem jedna ostala :/
/: i totu moja mac včera zarezala :/
Kadencia e mol.
Kadencia E mol | ||
---|---|---|
I.mi | IV.mi | V.dur7 |
Emi | Ami | H7 |
Akord Emi držíme druhým a tretím prstom - je to preto, že niekedy sa môže akord Emi zmeniť na akord E7, ktorý je mimotonálnou dominantou k akordu Ami.
Keď ja na Toryse
Rytmus: Valčík
3/4: / : Emi / Emi / Emi / Ami / H7 / H7 : /
/ : G / D7 / G / H7 / H7 / Emi / Emi : /
1. / : Ked ja na Toryše nožki umyvala : /
/ : popod mojo nožki rybka preplyvala : /
2. / : Plivaj,rybko plivaj popod bystru vodu : /
/ : kebym plivac znala plivala bym s tebu : /
3. / : Ked ja na Toryše nožki umyvala : /
/ : ponad mojo nožki žabka preskakala : /
4. / : Skakaj žabko, skakaj, ponad bystrú vodu : /
/ : kebym skakac znala skakala bym s tebu : /
V tejto piesni, ktorá je v tónine e mol sa objavila tiež časť kadencie G dur (G, D7). Obe stupnice majú rovnaké predznamenanie (1 krížik)
Miešanie tónin.
Akordy v skladbe nemusia patriť len do danej kadencie. Každý akord si môžeme predstaviť ako samostatný akord a tak môžeme prejsť do inej tóniny (napr. Ami je prvý stupeň v tónine amol, druhý stupeň v tónine Gdur, tretí stupeň v tónine F dur, šiesty stupeň v tónine Cdur). Niektoré skladby sú komponované tak, že jedna časť môže byť v molovej tónine - sloha, a druhá časť v durovej tónine - refrén. Najplynulejší prechod z molovej tóniny do durovej je vtedy, ak majú obe stupnice rovnaké predznamenanie. Sú to rovnobežné - paralelné stupnice (emol - Gdur). Často sa stretávame aj s prechodom z molovej tóniny do rovnomennej durovej (amol - Adur).
Má drahá dej mi víc
OLYMPIC - Rytmus: 2
4/4: / : Emi/Emi/Emi/G/Emi/Emi/D/H7/Emi/Emi/A/Ami/Emi/H7/Emi/ 1.Emi : // 2.D7/
R:/G/G/H7/H7/Emi/C/G/D7/G/G/H7/H7/Emi/C/G/H7/H7/
1. Vymyslel jsem spoustů nápadů aú, co podporujou hloupou náladu aú,
hodit klíče do kanálu, sjet po zadku holou skálu, v noci chodit strašit do hradů aú.
Dám si svoje housle pod bradu aú, v bílé plachtě chodím po zadu aú,
úplně melancholicky, s citem pro věc jako vždycky, vyrábím tú hradní záhadu aú.
Refr: Má drahá dej mi víc, má drahá dej mi víc, má drahá dej mi víc své lásky aú.
Já nechci skoro nic, já nechci skoro nic, já chci jen pohladit tvé vlásky aú.
2. Poslední z těch divnejch nápadů aú, mi dokonale zvednul náladu aú,
Natrhám ti sedmikrásky, tebe celou s tvými vlásky, zamknu si na sedům západů aú.
Táto skladba je v tónine e mol, ale v refréne sa prechádza do tóniny G dur.
Bedna od whisky.
Rytmus: 2
4: Ami/C/Ami/E/ Ami/C/AmiE/ 1.Ami/ 2.A/A
R: A/D/E/A/A/D/E/A/ A/D/E/A/A/G/E/A/A/Ami
1.Dneska už mi fóry ňák nejdou přes pysky,
stojím s dlouhou kravatou na bedně od whisky.
Stojím s dlouhým obojkem, jak stájovej pinč,
tu kravatu co nosím, mi navlík soudce lynč.
Refr: Tak kopni do tý bedny, ať panstvo nečeká,
jsou dlouhý schody do nebe a štreka daleká.
Do nebeskýho baru, já sucho v krku mám,
tak kopni do tý bedny, ať na cestu se dám.
2.Mít tak všechny bedny od whisky vypitý,
postavil bych malej dům na louce ukrytý.
Postavil bych malej dům a z okna koukal ven
a chlastal bych tam s Billem a chlastal by tam Ben.
3.Kdyby si se hochu jen pořád nechtěl rvát,
nemusel jsi dneska na týhle bedně stát.
Moh si někde v suchu tu svojí whisky pít,
nemusel jsi dneska na krku laso mít.
4.Až kopneš do tý bedny, jak se to dělává,
do krku mi vostane jen dírka mrňavá.
Jenom dírka mrňavá a k smrti jenom krok,
mám to smutnej konec a whisky ani lok.
Refrén je v rovnomennej tónine A dur.
Na kráľovej holi
Rytmus: 1
4/4: Emi/Emi/H7/H7/Emi/Emi/ G/G/D7/D7/G/GE7/
/ : Ami/Ami/Emi/Emi/
Emi/Emi/H7/H7/Emi/Emi : /
1.Na kráľovej holi stojí strom zelený,
na kráľovej holi stojí strom zelený,
vrch má naklonený, vrch má naklonený,
vrch má naklonený do slovenskej zemi.
2.Odkážte, odpíšte tej mojej materi,
odkážte, odpíšte tej mojej materi,
že mi svadba stojí, že mi svadba stojí,
že mi svadba stojí na kráľovej holi.
3.Odkážte, odpíšte mojim kamarátom,
odkážte, odpíšte mojim kamarátom,
že už viac nepôjdem, že už viac nepôjdem,
že už viac nepôjdem na fraj za dievčaťom.
4.Na nebi hviezdičky sú moje družičky,
na nebi hviezdičky sú moje družičky,
a guľa z kanóna, a guľa z kanóna,
a guľa z kanóna to je žena moja.
Macejko.
Rytmus: 1
4/4: Emi/Emi/Emi/H7/H7/H7/EmiH7/Emi/ E/E/E/E
R: E/E/E/A/Ami/H7/AmiH7/E/
1. Išol Macek do Mauacek šošovičku muacic
zabudou si cepy doma, museu sa on vracic. Héééj
Refr.: Macejko, Macejko, ko ko ko ko,
zahraj mi na cenko, ko ko ko ko
na tú cenkú strunu, nu nu nu nu,
hej dzunu, dzunu, dzunu, nu nu nu nu
2. Milá moja, duša, moja, kdes mi daua cepy,
tam ti visia na hambálku, vem si ich ty slepý
Mimotonálne dominanty
Sú to dominantné septakordy, ktoré nepatria do danej tóniny, ale sú vypožičané z inej tóniny napr. ak je v tónine G dur sled akordov
G - A7 - D7 - G
akord A7 nepatrí do tejto kadencie, ale vzhľadom k akordu D je jeho dominantou (kadencia D G A7). Mimotonálnych dominánt môže byť v skladbe viac
G E7 A7 D7 G7 C7 F D7 G
každý z týchto septimových akordov je dominantou k nasledujúcemu akordu (okrem F).
Buráky
Rytmus: 1
4/4: / G/G/C/G/ G/G/A7/D7/ G/G/C/G/ G/G/D7/G/
R: / G/G/C/G/ G/G/A7/D7/ G/G/C/G/G/G/D7/G
1.Když Sever válči s Jihem a zem jde do války
na polích místo bavlny teď rostou bodláky
Ve stínu u silnice vidím z jihu vojáky
jak válejí se v trávě a louskaj buráky.
Refr:/: Hej hou, hej hou, nač chodit do války
je lepší doma sedět a louskat buráky.:/
2.Plukovník je v sedle volá Yankeeové jdou
mužstvo stále křičí, že dál už nemohou.
Plukovník se otočí a koukne do dálky,
jak jeho slávna armáda teď louská buráky.
3.Až tahle válka skončí a my zas budem žít
své milenky a ženy, zas půjdem políbit.
Pak zeptaj se tě: "Hrdino, cos dělal za války?"
Já flákal jsem se s kvérem a louskal buráky
Akord G7 hmat na všetkých strunách:
Nalej mi vína Malvína
O.WEITER - Rytmus: 2
4/4: /G/G/G/Ami/D/D/D/G/ G/G/G7/C/C/G/A7/D/D/
R: /G/G/G/D/ D/D/D/G/ G/G/G7/C / : C/G/D/G : /
1. V lampáši z nôt zapáli knôt, keď struny začnú tíško húsť.
Prináša džbán a šepne vám načo tá vráska vôkol úst.
Spod čiernych rias obzrie si vás a máte chuť hrať prím.
Ak práve úsmev hladí jej tvár spieva aj samotár...
Refr: Nalej mi vína Malvína nech mám nápev veselý
Nalej mi vína Malvína nech nás nič viac nedelí.Hej
Nalej mi vína Malvína nech spád má každý tón čo mám rád
[:Nalievaj stále veď máš plný džbán muziky, ktorú rád hrám. :]
2. V lampáši z nôt zapáli knôt a rozjarí aj prázdny kút.
Je ako mág zo starých ság, dýchne a musíš rozkvitnúť.
Spod čiernych rias obzrie si vás a máte chuť hrať prím.
Kto pri jej víne prežil pár chvíľ spieva zo všetkých síl...
V piesni Nalej mi vína Malvína akord G7 je mimotonálna dominanta k C dur, A7 je mimotonálna dominanta k D7.
Rytmus v 6/8 takte.
Počítacou jednotkou je tu osminová nota. Jedna osminová nota zneje na jednu dobu.
Múr našich lások
M.ŽBIRKA - Rytmus: 6/8
6/8: D/D/Emi/Emi/A/A/D/ 1.A:// 2.D/
R: Emi/G/D/D/ Emi/G/A/A
1. Na konci ulice stál múr našich lások
múr detí postrácaných, čo nechcel nik
Na konci ulice stál múr našich lások
len on nás počúval rád, čistých a zlých
Na konci ulice stál múr našich lások
čakal som večer pred ním s hádankou kam
Na konci ulice stál múr našich lások
zmoknuté plagáty kín, zostal som sám
Refr: Múr detí stratených každé z nich učil rásť
múr detí stratených, čo musia seba nájsť
2. Na konci ulice stál múr našich lások
poznal on túlavých psov, dievčenský žiaľ
Na konci ulice stál múr našich lások
na ňom som sedel raz s tou, čo rád som mal
Na konci ulice stál múr našich lások
múr detí postrácaných, kto by ich chcel
Na konci ulice stál múr našich lások
značil si kto kedy s kým, popri ňom šiel
Bláznova ukolébavka.
P.NOVÁK
6/8: /G/D/C/G/ G/D/C/G/ D/C/D/CD/ G/D/C/A/
R: /G/C/G/C/ G/C/G/G/
1) Máš má ovečko dávno spát i píseň ptáku končí.
Kvůli nám přestal vítr vát, jen můra zíra zvenčí
Ja znám jej zášť tak vyhledej skrýš
zas má bílej plášť a v okně je mříž
Refr.: Máš má ovečko dávno spát a můžeš hřát, ty mně můžeš hřát
Vždyť přijdou se ptát, zítra zas přijdou se ptát,
jestli ty v mých představách už mizíš.
2) Máš má ovečko dávno spát, dnes máme půlnoc temnou
ráno budou nám bláznům lát, že ráda snídaš se mnou
proč měl bych jim lhát, že jsem tady sám,
když tebe mám rád, když tebe tu mám.
Striedavý tón.
Je taký tón, ktorý vystrieda akordický tón na ľahkej dobe. Najčastejší striedavý tón býva kvarta – štvrtý tón od základného tónu. Akord D dur má tóny d – fis – a, striedavý tón vystrieda terciu teda tón fis a akord D s kvartou bude mať tóny d – g – a.
Kdo má tě rád
L.VONDRÁČKOVÁ
6/8: /DD4/D/DD4/D/G/G/G/G/A/A // 1.DD4/D : // 2.D/D7/
R: /: G/A/D/H7/Emi/A/ 1.D/D7 : // 2.DD4/D/
1.Jen ten kdo má tě rád, ten nemá proč ti lhát
a všechno smí ti říct, jen ten kdo má tě rád
se díva a říka, to dá se zvládnout
2.Jen s tím kdo má tě rád, s tím můžeš počítat
a průšvih nehrozí, když ten kdo má tě rád
tě hlída a říka to dá se zvládnout
Refr: Všechno si můžeš vzít, všechno si můžeš přát,
když světem půjdeš s tím, kdo tě má rád
Všechno ti půjde líp, všechno ti půjde snáz,
když světem půjdeš s tím kdo tě má rád
3.A jednou já to vím se zázrak může stát
jak ve snů bláhový, pak ten kdo má tě rád
tě líba a říka to dá se zvládnout
Pak slunce pálí víc a hvězdy září dál
všem snům pak můžeš říct, dnes ten, kdo má mě rád
mi zpíva a říka to dá se zvládnout
Akord na VII. stupni.
Na VII. stupni používame najčastejšie zmenšený akord. Tento akord môže zastupovať dominantu a vtedy smeruje k tónike. Niekedy sa dáva pred dominantu. Značí sa dim ( z angličtiny dimension - zmenšený ) Tento hmat predstavuje viac akordov, pretože v tomto akorde každý tón môže byť základným tónom akordu. Môže to byť tiež akord Gdim, Edim, Bdim, Desdim.
Stánky
NEDVĚD
4/4: / : D/G/D/Cisdim/D/A7/D/D : /
R: / G/A7/D/Cisdim/D/A7/D/D /
1.U stánků na levnou krásu postávaj a smějou se času,
s cigaretou a holkou, co nemá kam jít.
Skleniček pár a pár tahů z trávy, uteče den, jak večerní zprávy,
neuměj žít a bouřej se a neposlouchaj.
Refr: Jen zahlídli svět, maj na duši vrásky, tak málo je, málo je lásky,
ztracená víra hrozny z vinic neposbírá.
2.U stánku na levnou krásu postávaj a ze slov a hlasů poznávám,
jak málo jsme jim stačili dát.
Refr:
Tichá noc
FRANZ X.GRUBER
3/4: /G/G/G/G/D7/D7/G/G/ C/C/G/G/C/C/G/G/
D7/Disdim/Emi/A7/ G/D7/G/G/
1.Tichá noc, svätá noc, všetko spí, všetko sní.
Sám len svätý bdie dôverný pár, stráži dieťatko nebeský dar
Sladký Ježiško spí, sní, nebesky ticho spí, sní
2.Tichá noc, svätá noc, anjeli, zleteli,
najprv pastierom podali zvesť, ktorá svetom dnes dáva sa niesť
Kristus Spasiteľ je tu, tešiteľ sveta je tu
3.Tichá noc, svätá noc, nežná tvár, lásky žiar
božsky rozsieva v jasličkách tam, bije záchranná hodina nám
v tvojom zrodení Boh Syn, Ježiško, Láska, Boh, Syn.
4.Tichá noc, svätá noc, Spásy liek prijal svet,
otvorila sa nebies už sieň, milosť zahnala ta hriechov tieň,
Takú Ježiško moc máš, Sláva Ti, Ježiš, Kráľ náš!
5.Tichá noc, svätá noc, v dnešnú noc večná moc
Lásky Otca sa vyliala v svet, vrelo prijal nás v objatie dnes
božský Spasiteľ, brat náš, vďaka ti božský brat náš!
V druhom riadku akordov prvý akord D7 chytíme 2., 3. a 4. prstom a priložením prvého prstu na štvrtú strunu dostaneme akord Disdim.
Jožin z Bažin
I.MLÁDEK
4/4: / : Emi/Emi/H7/Emi : / D7/G/D7/GH7/ Emi/Emi/H7/EmiD7
/: G/G/GGdim/D7/D7/D7/D7/G :/ C/G/D7/G/C/G/D7/GH7
1.Jedu takhle tábořit Škodou sto na Oravu.
Spěchám, proto riskuju, projíždím přes Moravu.
Řádí tam to strašidlo, vystupuje z bažin,
žere hlavně Pražáky, jmenuje se Jožin.
Refr: Jožin z bažin močálem se plíží,
Jožin z bažin k vesnici se blíží.
Jožin z bažin už si zuby brousí,
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.
Na Jožina z bažin, koho by to napadlo,
platí jen a pouze práškovací letadlo.
2.Projížděl jsem dědinou cestou na Vizovice.
Přivítal mě předseda, řek mi u slivovice:
"Živého či mrtvého Jožina, kdo přivede,
tomu já dám za ženu dcéru a půl JZD."
R:
3.Říkám: " Dej mi, předsedo, letadlo a prášek,
Jožina ti přivedu, nevidím v tom háček."
Předseda mi vyhověl, ráno jsem se vznesl,
na Jožina z letadla prášek pěkně klesl.
Refr: Jožin z bažin už je celý bílý,
Jožin z bažin z močálu ven pílí.
Jožin z bažin dostal se na kámen,
Jožin z bažin, tady je s ním amen.
Jožina jsem dohnal, už ho držím, johoho,
každá kačka dobrá, prodám já ho do ZOO